Journal Of Technical Education Development King Monkut's University Of Technology North Bangkok.

บทความวารสารฉบับล่าสุด

บทความ ฉบับที่ 102 ปี 2017


บทความโดย:

สุรินทร์ บุญสนอง , สุราษฏร์ พรมจันทร์ ,

ชื่อบทความ :

การพัฒนาโค้ช (Coach) เพื่อพัฒนาการจัดการเรียนการสอนในสถานศึกษาอาชีวศึกษา

Subject Name :

Development Coaches to improve teaching and learning in Vocational College

บทคัดย่อ :

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินผลการดำเนินการพัฒนาโค้ช (Coach) ในสถานศึกษาอาชีวศึกษา โดยดำเนินการประเมินเป็น 3 ระยะ ระยะที่ 1 การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมโค้ชในสถานศึกษาอาชีวศึกษา ประกอบด้วย 5 หน่วยสมรรถนะ ได้แก่ การวิเคราะห์หลักสูตรรายวิชา การจัดเตรียมแผนการจัดการเรียนการสอน การปฏิบัติการจัดการเรียนการสอน การประเมินผลการจัดการเรียนการสอน และการสอนงานและให้คำปรึกษา เก็บรวบรวมข้อมูลโดยการนำเสนอต่อผู้ประเมินหลักสูตร ซึ่งเป็นผู้เชี่ยวชาญด้านการจัดการศึกษาในสถานศึกษาอาชีวศึกษา การพัฒนาหลักสูตรอาชีวศึกษาและการสอนงานและให้คำปรึกษา จากสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษาและภาคเอกชน จำนวน 7 คน เครื่องมือวิจัยเป็นแบบประเมินความเหมาะสม แบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ (Rating Scale) วิเคราะห์ข้อมูลโดยสถิติค่าเฉลี่ย ผลการประเมินพบว่า ผู้ประเมินหลักสูตรเห็นด้วยกับเนื้อหาสาระของทุกหน่วยสมรรถนะและโครงสร้างหลักสูตรฝึกอบรมโค้ชในสถานศึกษาอาชีวศึกษาระดับมาก ระยะที่ 2 การพัฒนาโค้ชในสถานศึกษา กลุ่มทดลองที่ใช้ในการวิจัยเป็นหัวหน้าแผนกวิชา หัวหน้างานที่มีความรู้ ทักษะการสอนวิชาชีพและสมัครใจเข้าร่วมพัฒนา จำนวน 5 คน เครื่องมือประเมิน ประกอบด้วย แบบบันทึกคะแนนจากการวัดผลการปฏิบัติงานและแบบประเมินความพึงพอใจต่อการฝึกอบรมเป็นแบบประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ได้แก่ ค่าคะแนนร้อยละ และค่าเฉลี่ย ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มทดลองมีค่าคะแนนร้อยละ 95.00 มีความพึงพอใจต่อการฝึกอบรมในระดับมากที่สุด ระยะที่ 3 การพัฒนาครูผู้สอนในสถานศึกษา กลุ่มทดลองที่ใช้ในการวิจัยเป็นครูผู้สอนวิชาชีพที่สมัครใจเข้ารับการพัฒนาการจัดการเรียนการสอนโดยใช้กระบวนการสอนงาน จำนวน 5 คน เครื่องมือประเมิน ประกอบด้วย แบบบันทึกคะแนจากการวัดผลการปฏิบัติงาน แบบประเมินความพึงพอใจของครูผู้สอนวิชาชีพต่อการสอนงานของโค้ช และแบบประเมินความพึงพอใจของโค้ชต่อครูผู้สอนวิชาชีพเป็นแบบประมาณค่า 5 ระดับและ 3 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ได้แก่ ค่าคะแนนร้อยละ และค่าเฉลี่ย ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มทดลองมีค่าคะแนนร้อยละ 94.50 มีความพึงพอใจต่อการสอนงานของโค้ชในระดับมาก และโค้ชมีความพึงพอใจต่อการรับการสอนงานของครูผู้สอนในระดับ ดี ดังนั้นจึงสรุปได้ว่า การพัฒนาโค้ชในสถานศึกษาอาชีวศึกษา ให้มีความสามารถในการสอนงานแก่ครูผู้สอน ช่วยส่งเสริมครูผู้สอนให้สามารถในการเตรียมการสอน การปฏิบัติการสอน การวัดและประเมินผลการสอนที่เน้นสมรรถนะวิชาชีพเป็นกระบวนการที่สามารถนำไปขยายผลในสถานศึกษาอาชีวศึกษาต่อไปได้

Abstract :

This research work aimed to evaluate the development of coaches in a vocational college, and it was divided into 3 phases. In the first phase, it focused on the development of the coach training curriculum in the vocational college consisting of five areas: analysis of curriculum subjects, lesson plan and teaching management, teaching and learning, teaching and learning assessments, and training and giving consultation. The data were collected from 7 curriculum assessors who were experts in educational management in the vocational college, vocational curriculum development, and training and giving consultation from Office of the Vocational Education Commission and private sectors. The research tool was the appropriateness assessment form with 5 rating scales. The data were analyzed by average statistic. The findings revealed that the curriculum assessors agreed with the content in all areas and the structure of the coach training curriculum in the vocational college in the high level. In the second phase, it focused on the development of the coaches in the college. The experimental group included 5 heads of the department who had knowledge and skills in vocational teaching and were voluntary to participate in the program. The assessment tools consisted of the score record form for the performance and the satisfaction assessment form for the training with 5 rating scales. The statistics used in the data analysis were percentage, average and standard deviation. The findings revealed that the average score was 95.00 percent, and the experimental group was satisfied with the training in the highest level. In the third phase, it focused on the development of the coaches in the college. The experimental group included 5 vocational teachers who were voluntary to participate in the teaching and learning development through training. The assessment tool was the satisfaction assessment form for the coaches with 5 and 3 rating scales. The statistics used in the data analysis were percentage, average and standard deviation. The findings revealed that the average score was 94.50 percent and the experimental group was satisfied with the coach training in the high level. In addition, the coaches were satisfied with the trainer in the good level. Therefore, it can be concluded that the development of the coaches in the vocational college in order to equip them with competencies through training could promote them to prepare lessons, teach, evaluate and assess the results of teaching better with an emphasis on the vocational competencies which could be furthered in the vocational college.

คำสำคัญ :

การพัฒนาโค้ช (Coach) ในสถานศึกษา โค้ช (Coach) ในสถานศึกษาอาชีวศึกษา

Key word :

development of coach in the educational institution, coach in the vocational college

Full Text:


ขั้นตอนการสมัครสมาชิก

 สมัครสมาชิกวารสาร (Author Register)

ท่านที่สนใจวารสาร Download ใบสมัครได้ ที่นี่ จากนั้นทำการกรอกรายละเอียดในใบ สมัครสมาชิกและส่งมาที่ นางปรางใจ ใจอิ่ม สำนักพัฒนาเทคนิคศึกษา มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ แล้วทำการส่ง ธนาณัติ มายัง 1518 ถนนประชาราษกร์ 1 แขวงวงค์สว่าง เขตบางซื่อ กทม.10800 โทรศัพท์ : 0-2585-2625, 0-2555-2000 ต่อ 2301 ,2312 ,2313